Ben je de eerste kandidaat voor de woning die je zocht? Gefeliciteerd! We nemen dan contact met je op voor het maken van een afspraak en hebben verschillende documenten van je nodig. Je leest hieronder alvast wat je van ons mag verwachten en welke documenten wij van jou nodig hebben. 

Ja, je hoeft niet meteen te beslissen. Je kunt de woning rustig bekijken. Als de woning nog bewoond is, bezichtig je de woning met de huidige huurder. Als de woning al leeg is, nodigen we je uit voor een groepsbezichtiging.

We benaderen de eerste kandidaat (kandidaten) altijd persoonlijk. Zo kunnen we gelijk eventuele vragen beantwoorden en bijzonderheden met je delen. Wil je de woning gaan huren, dan maken we een afspraak voor een intakegesprek. 

Een intakegesprek is altijd een onderdeel van de toewijzingsprocedure. Tijdens dit gesprek bespreken we de belangrijkste afspraken uit de huurovereenkomst met je en beoordelen we de documenten die je vooraf hebt aangeleverd. Zoals je inkomensverklaring Belastingdienst. Is alles akkoord, dan kun je de eventuele overnames met de huidige huurder bespreken en maken we een afspraak voor de sleuteloverdracht.

Voor het intakegesprek hebben we de volgende documenten van je nodig:

  • Een actuele inkomensverklaring van de Belastingdienst. Je kunt deze downloaden via Mijn Belastingdienst. Geen DigiD? Bel dan 0800-0543 (gratis).
  • De laatste 3 salarisstroken of bij freelance-inkomsten een fiscale schatting en accountantsverklaring.
  • DUO-bewijs als jij of je partner/medebewoner studeert.
  • Een verhuurdersverklaring of verklaring van de hypotheekverstrekker. We moeten hieruit kunnen opmaken dat je aan alle afspraken uit de overeenkomst hebt voldaan.

Zorg dat je de documenten compleet hebt om te voorkomen dat je wordt overgeslagen.

De vorige huurder biedt misschien spullen ter overname aan, bijvoorbeeld de vloerbedekking en raambekleding.  De afspraken hierover leg je samen vast in het overnameformulier. Je ontvangt van ons een exemplaar tijdens het intakegesprek.

Als jij ooit verhuist, is het aan jou wat je met je spullen doet. Als de nieuwe huurder niets wil overnemen, moet je de overnames verwijderen. Je levert dan aan ons een lege woning op. Overnames horen namelijk niet bij het 'gehuurde'. 

We maken tijdens of na het intakegesprek een afspraak met je voor de sleuteloverdracht. De overdracht vindt bij voorkeur plaats in je nieuwe woning, zodat we samen kunnen controleren of alles in orde is. Na ondertekening van de huurovereenkomst en betaling van de eerste verhuurnota ontvang je vervolgens alle sleutels die bij de woning horen.

Bij sleuteloverdracht gaat je huur meteen in. Het bedrag dat je dan moet betalen is de eerste verhuurnota. Deze bestaat uit de huurprijs, servicekosten en eventuele aanvullende kosten. Gaat de huur na de 15e van de maand in? Dan betaal je ook meteen de huur voor de volgende maand. Daarna betaal je de huur met een automatische incasso.

Woonstichting

Land van Altena